تا پیش از کشف موجودات ذره بینی که باعث فساد مواد غذایی می شد، یکی از مشکلات اساسی در سفرهای طولانی و جنگ ها نگهداری سالم مواد غذایی مورد نیاز بود. در زمان ناپلئون بناپارت برای حل این مشکل، در فرانسه مطالعات گسترده ای آغاز شد. جوایز کلانی که برای ابداع کننده ی روشی برای حفاظت مواد غذایی در نظر گرفته شده بود بسیار جالب توجه بود. به همین منظور عده ی زیادی از مردم و دانشمندان کوشیدند کاری در این زمینه انجام دهند، نتیجه آن شد که شخصی به نام نیکولاس آپرت موفق شد روش نگهداری مواد غذایی در ظروف سربسته را برای نخستین بار ارائه دهد و در سال 1810 جایزه تعیین شده را به چنگ آورد، بدین ترتیب صنعت کنسروسازی در دنیا پا به عرصه وجود گذاشت.

در ایران اولين كارخانه توليد كنسرو ماهي در سال 1316 در بندر عباس ايجاد شد و توليد كنسرو به شكل امروزي حدود سال 1347 در ايران گسترش يافت؛ آن زمان حدود دو يا سه برند در بازار حضور داشتند كه عمدتا هم به مصرف خاص مي‌رسيدند؛ در اين سال‌ها بود كه روس‌ها در قائمشهر فعلي متعهد به توليد كنسرو خوراك لوبيا شدند و نخستين كنسروها را براي ارتش توليد كردند. شايد بتوان برند کارون شرق که مالک آن مرحوم استپانيان بود و در آن‌ سال‌ها كنسرو خاويار- بادمجان توليد مي‌كرد را از نخستين برندهاي كنسرو در ايران برشمرد. فرمول توليد اين كنسرو از روسيه وارد شده بود و اين شركت در كنار آن انواع ديگري از كنسروها را هم روانه بازار كرد. اما اين برند پس از درگذشت مالك اصلي ماندگاري نداشت و كارخانه آن تعطیل شد. پس از آن شركتي با نام «آتاکو» توسط شخصي به نام ابوالقاسم عظيمي توليد انواع كنسرو را با نام برند «آتا» شروع كرد، پس از آن برند «شمشاد» که مالک آن حاج حسن مدنی بود هم روانه بازار شد. پس از گذشت چند سال و با ظهور چهره‌هاي خوش نامی در عرصه توليد كنسرو‌، برندهای صاحب نامی چون چین چین، یک و یک، مهرام، و خوشاب خراسان وارد میدان شدند. پس از آن هم برندهای دیگری از جمله بهروز، دلپذیر، اروم آدا و ... هم وارد اين عرصه گردیدند.. در سال 1351 بنا به ضرورتی که احساس می شد شماری از پیشکسوتان صنایع کنسرو کشور از جمله آقایان مدنی، پیرایش، کارامیان، استپانیان، ظهیری،قدس طینت، خوشگوار و فروتن، اقدام به تأسیس یک تشکل صنفی فعال نمودند تا بستر لازم را برای برقراری تعاملات درون صنفی بین فعالان این صنعت و ارتباطات برون سازمانی با سازمان ها و دستگاه های اجرایی مرتبط و حفظ حقوق و منافع جمعی و بهبود وضعیت اقتصادی کارفرمایان صنایع کنسرو که خود باعث حفظ منافع جامعه است را فراهم سازند؛ بدین سان سندیکای صنایع کنسرو ایران پایه گذاری شد و جناب آقای شیرازی نیز به عنوان اولین دبیر سندیکا انتخاب شدند. كنسرو كردن مواد غذايي كه از شيوه‌هاي مناسب و متداول نگهداري طولاني اين مواد محسوب مي‌شود در سال‌هاي اخير در كشور ما از رشد و توسعه نسبتا مطلوبي برخوردار شده است؛ سندیکای صنایع کنسرو ایران با جذب واحدهای تولیدی کنسرو یکی از مهمترین و قدیمی ترین تشکیلات مردم نهاد بوده و در حال حاضر نیز با توان بالا مشغول به خدمت رسانی در حوزه صنعت کنسرو کشور می باشد.

  • ایجاد ارتباط و معرفی اعضا به سازمان های دولتی، تشکلهای غیر دولتی و نیز اشخاص حقیقی و حقوقی جهت رفع مشکلات و ایجاد تسهیلات در کلیه بخش های مرتبط با صادرات صنایع کنسرو از جمله حمل و نقل، امور گمرکی، انبارداری و مخازن، بسته بندی، کنترل کیفیت و استاندارد و ایجاد ارتباط با بانک ها و سازمان های اعتباری کشور و همچنین سازمان های مالی و پولی بین المللی جهت فراهم سازی تسهیلات مالی و اعتباری برای اعضا
  • ایجاد واحد کنترل کیفیت و بازرسی جهت نظارت و حصول اطمینان از رعایت مقررات و استانداردهای ملی و بین المللی مربوطه
  • ارائه پیشنهادهای اجرایی و تعامل در راستای تحقق اهداف سندیکا به نهادها، سازمان ها، وزارتخانه ها و دستگاه های ذیربط بخصوص وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، و کمیسیون های تخصصی مربوطه در مجلس شورای اسلامی
  • اخذ و اجرای آن دسته از وظایف اجرایی و تفویضی قوای سه گانه که به سندیکا واگذار می شود
  • برنامه ریزی و پیگیری در مورد بهره مندی اعضا از سیاست های حمایتی دولت و سایر قوا
  • جمع آوری اطلاعات و بررسی مشکلات و موانع موجود جهت عارضه یابی دقیق و علمی صنایع کنسرو کشور
  • نیاز سنجی آموزشی در سطوح مختلف مدیریتی، منابع مالی، منابع انسانی، تکنولوژیک، قوانین و مقررات مالی، منابع انسانی، قوانین و مقررات و برنامه ریزی جهت ارایه آموزش های مورد نیاز به اعضا
  • توانمند سازی اعضا از طریق ارایه روش های بهینه تولید، مدیریت انرژی، ارتقای بهره وری منابع، کاهش ضایعات، کاهش قیمت تمام شده، انتقال تکنولوژی مدرن و ...
  • بهبود کیفیت محصولات با استقرار روش های نوین کنترل کیفیت و بالا بردن توان رقابتی محصولات
  • حمایت از تولیدات اعضا در مقابل ورود کالاهای مشابه خارجی
  • اعمال نظارت داخلی و خود کنترلی سندیکا بر اعضا و رتبه بندی صنایع تحت پوشش با مشارکت و همکاری دستگاههای اجرایی دولتی
  • بهره گیری از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و سایر راه های نوین ارتباطی جهت تعامل بیشتر با اعضا
  • انسجام اعضا و توان بسیج عمومی آن ها در مواجهه با اموری که کلیت منافع اعضا را به خطر می اندازد
  • همکاری با سازمان ملی استاندارد جهت تدوین و تجدید نظر در استاندارد های ملی کنسرو به منظور همگام سازی استانداردهای ملی با استانداردهای جهانی
  • همکاری با سازمان غذا و دارو به منظور افزایش ضریب اطمینان از تولید محصولات سالم، همگام با سیاست های کلان وزارت بهداشت
  • معرفی تکنولوژی های جدید تولید
  • همکاری با شرکت های دانش بنیان در خصوص روش های بهینه سازی تولید، مصرف انرژی
  • حفظ منافع جمعی، توسعه و حمایت صنایع کنسرو در سراسر کشور
  • فراهم کردن زمینه های رقابت سالم در عرصه صنعت کنسرو
  • تبادل نظر بین اعضا در جهت دست یابی به استانداردهای مطلوب
  • جمع آوری اطلاعات پیرامون تولید، عرضه، تقاضا، قیمت و بازارهای مصرف و در دسترس قرار دادن آن ها برای ارتقای دانش اعضا
  • بازاریابی مستمر جهت کالا و خدمات قابل عرضه اعضا و بهره گیری از راهکارهای جدید برای افزایش سهم در بازارهای مختلف
  • جذب واحدهای تولیدی واجد صلاحیت جهت عضویت در سندیکا
  • عقد تفاهم نامه فی ما بین سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان با سندیکای صنایع کنسرو ایران با هدف دریافت آنالیز از واحدهای تحت پوشش در زمینه تنظیم قیمت انواع کنسروهای تولیدی
  • کوشش برای جذب سرمایه، بازار، فن آوری، مدیریت، دانش فنی و نیروی انسانی ماهر در جهت ساماندهی موارد مرتبط با صادرات برای اعضا
  • عضویت اعضا در کمیته های تخصصی سندیکا
  • برگزاری و شرکت در همایش های تخصصی حوزه صنعت غذا در داخل و خارج کشور و همچنین هماهنگی و اعزام هیأت های تخصصی به سایر کشورها
  • اطلاع رسانی شفاف و منظم فعالیت های سندیکا از طریق وب سایت سندیکا، انتشار کتب و نشریات ، خبرنامه الکترونیکی و ...